keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Mobiilisti dialogisesti ja autenttisesti

Tervehdys verkostoitujat,

Blogeissa, Drivessä ja WhatsAppissakin käy viimeisen viikon hienoa kuhinaa. Kasvun taimista tulossa suuria varsia lehtineen. Valmista syntyy ja tavoitteet on jokaisella hienosti yhtä korkealla kuin Suomen lippu tänään 9.4.

Lyhyesti haluan vielä avata teille DIANA-mallin perusteita, jos innostutte toteuttamaan ensi lukuvuonna omille ryhmille autenttista ja dialogista oppimista. On tärkeää ymmärtää verkossa ja mobiiliympäristöissä tapahtuvan oppimisen dialogisuutta ja autenttisuutta.

Tämän mallin mukaisesti osaamisen rakentumisen perustana on se, että opiskelijat itse ovat mukana määrittelemässä osaamisen tavoitteita. Tällä lähestymisellä luodaan oppimisprosessista mielekäs opiskelijalle ja osaamista (tietoa) rakennetaan dialogissa yhdessä muiden (opintopiirin) kanssa. Oppimisprosessin edetessä huomataan, että oppiminen vaatii sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Tämän sitoutumisen kautta saavutetaan oppimisen omistajuus ja osallistumalla dialogisesti tiedonrakentamiseen tuotetaan aineksia oppijayhteisön syntymiseen. ( Aarnio & Enqvist 2001, 34- 35.)

Käytännön tekojen ja toimien vaiheet voidaan jakaa neljään osa-alueeseen Aarnion ja Enqvistin (2001, 35-36) mukaan:

a) Käynnistäjä: oppiminen lähtee liikkeelle opiskelijan omista ideoista, arkikäsityksistä ja  ajatuskytkennöistä liittyen opiskeltavaan aiheeseen. Opettaja antaa tilaa.

b) Toteuttaja ja suuntaaja: opiskelijat ratkaisevat osaamisen ongelmia ja haasteita yksin ja yhdessä työstäen, rakentavat tietoa/taitoa, kokeilevat sekä soveltavat ja keshittävät arkiteoriaa eteenpäin. Opettaja toimii suunnannäyttäjänä.

c) Valikoija: opiskelijat harjoittelvat valikoimaan tietoa, toimintatapoja, menetelmiä jne. Opiskelijat ratkaisevat ja käsittelevät oppimisprosessiin liittyviä ongelmia. Opettaja tuo esille mahdollisuuksia etenemiseen.

d) Arvioija:  Opiskelijan käsitys omasta toiminnastaan ja osaamisestaan kehittyy dialogissa muiden kanssa. Oppimisen pullonkauloja ja kehittymisen saavutuksia arvioidaan( myös matkan varrella). Opettaja on mukana arvioinnissa.

Kovasti jaksamista vielä tämän c-vaiheen ponnisteluun, jossa vielä ratkaisette ja käsittelette aikaansaannoksianne!

Sanna

Taimia espanjalaisella torilla
Lähde: Aarnio, H. & Enqvist,J. 2001. Dialoginen oppiminen verkossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti